Anorexi är ingen bra utväg

Om man har anorexi kan man få en rad kroppsliga besvär som kan bli livshotande. Kroppen tar skada så risken ökar för att livslängden förkortas. Man kan få problem med hjärta och blodcirkulation, njurarna kan börja fungera sämre och benskörhet kan uppstå på grund av brist på det kvinnliga könshormonet östrogen.

Många som får anorexi blir hyperaktiva trots svälten. Det är vanligt att man får svårt att sova och koncentrera sig. Tankarna kretsar ständigt kring mat, ätande och kroppen. Livets andra delar lägger man knappt märke till. Allvarliga problem med depression kan uppstå, och många börjar isolera sig från en omgivning som känns både oförstående och hotfull. Man kan också få problem med tvångstankar och tvångshandlingar främst när det gäller mat och motion. Tvångshandlingar innebär att man känner sig tvingad att utföra saker för att minska sin ångest eller förhindra till exempel viktuppgång.





Dom som har anorexi är ofta mindre benägna att söka hjälp än de som har bulimi, eftersom de inte betraktar sin låga vikt som ett problem. De anser att deras vikt kanske är ett problem för andra, men inte för dem själva. Övertygelsen kan verka orubblig, men samtidigt brukar det finnas en undangömd medvetenhet om att allt inte är lika problemfritt som de påstår. För omgivningen kan det bli en uppslitande utmaning att få en person som är sjuk i anorexi att inse att han eller hon håller på att tyna bort och behöver hjälp av andra för att överleva. Vägen dit är inte lätt och ser olika ut för alla, men det är viktigt att tala klarspråk samtidigt som den egna ångesten inte får ta över.






Anorexi är inte fint. Det är INTE fint att vara så smal. Det är bara ett helvete, när man väl fått sjukdomen så förstår man det inte själv först, men sedan när man börjar att inse det mer och mer, så vill man ingenting annat än att bli frisk igen. Jag hade ingen tanke på att bli sjuk i Anorexi. Jag visste inte ens vad det var, eller jo, jag visste vad det var, men jag var rädd för den sjukdomen, allt som man har hört om den, att den är livshotande bla. Också drabbades jag själv. Nej, usch. Tack snälla att jag slipper denna eländiga sjukdom.

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hjortronsylt

Jag heter alltså Kajsa, är 18 år och bor med mina föräldrar i staden Sundsvall. I min blogg kommer ni få följa med mig i min vardag med allt vad det innebär, vänner,killar,shopping,mode,outfits,videobloggar,sminktips, och mycket mer! Kommer blogga om min anorexi jag varit drabbad av under tre års tid, men äntligen tagit mig ur. Kommer delge min historia, samt ge er drabbade tips och stöd för att på bästa sätt klara er ur den! Kommer även ge tips till utomstående som ser på och känner sig maktlösa, kommer hjälpa er att orka kämpa, även när det känns som mörkast. Man måste må dåligt för att sedan kunna må bra! KRAM <3

RSS 2.0