Tankar från sjukhusperioden

När jag var sjuk så kände jag mig som den ensammaste i hela världen. Jag kände mig så övergiven på något sätt, jag kan inte sätta fingret på varför jag kände som jag gjorde, eftersom att min familj och min släkt fanns för mig hela tiden och stöttade mig. Kompisarna fanns också där, men dom visste nog inte riktigt hur dom skulle hantera situationen. Jag kommer i håg när jag blev inlagd första gången mars 2008. Någon dag efter min inläggning så kom min bästa vän till sjukhuset och hälsade på mig. Jag vart så rörd, jag var inte ensammaste i hela världen. Det var en vän som jag hade behovet av att träffa just där och då. Jag kommer också i håg hennes reaktion när hon såg mig sittande i rullstolen. Jag såg henens oro i blicken, och en ledsamhet. Vi gick till tonårsrummet, ( jag åkte rullstol medans dom andra gick det 50 metrarna ) Vi pratade en hel del om hur jag mådde, jag var inte helt ärlig mot henne, eller jag sa ju som jag tyckte i vissa sammanhang, men inte allt, lite höll jag inom mig. Jag ville väl inte oroa någon, även fast mina föräldrar förstod hur kämpigt jag hade det. Jag kommer i håg att vi skrattade, skrattade och skrattade i och för sig, jag småskrattade, jag kunde helt enkelt inte skratta från hjärtat. Jag hade inte den glädjen inom mig på något vis, men jag var såklart väldigt glad inombord att hon var och hälsade på mig, även om jag kanske inte visade det fullt ut. Vi spelade spel. och byggde pussel, jag fick även en present utav henne som jag har kvar. Jag var jätteglad för den presenten då, och även nu. Jag kommer i håg fler gånger då hon kommit och hälsat på, det är få gånger, men dom gånger hon kommit var de roligaste dagarna på sjukhuset. Hon fick mig alltid på bättre humör, även om jag inte riktigt kunde skratta från hjärtat, så var jag glad att hon var där. Jag kommer också i håg att jag en del gånger struntat i att svara då hon ringt mig på mobilen. När hon skickade sms kunde jag svara, då slapp jag ju att prata och berätta med min egen röst hur jag mådde, jag tror och vet att det hade hörts på mig om jag sa att allt stod rätt till, men att rösten var i ett annat tonfall så att man skulle förstå att jag inte alls mådde bra. Så jag brukade svara på sms. Jag hade ofta bortförklaringar till om hon kunde komma och hälsa på mig på sjukhuset. Det flesta gånger stämde i och för sig bortförklaringarna till att det inte gick, men inte alla gånger. Ibland hade jag så mycket ångest att jag inte orkade att hon skulle komma, det skulle bara bli katastrof om hon såg vilket tillstånd jag var i, det hade inte gått. Men även ibland kunde jag säga nej för att jag inte hade lust. Även om jag kanske hade behövt träffa en kompis, så tackade jag nej, eftersom att jag inte mådde bra, jag isolerade mig från människorna utanför sjukhuset. Fast saken är ju den att jag bara fick vara på sjukhuset också, kunde ju i och för sig ta dit en kompis, men nej. Ibland hade man bara inte lust, och det är väl förståeligt?
Nu kan jag få tillbaka blickar på allt som varit under min sjukdomstid. Det kommer tankar om hur jag behandlat dom omkring mig, vilken svår tid jag gått igenom, men även familj, släkt, vänner, bekanta. Jag har inte varit snäll mot personalen heller. Jag har kallat dom det ena och det andra, men jag mådde dåligt, och fick inte ur mig ilskan på ett annat sätt än att skrika, så vad skulle jag göra? Jag kan till och med bli ledsen när jag tänker hur dum jag verkligen har varit. Kommer i håg att vi besökte BUP för någon månad sedan, och då bad jag om ursäkt för allt dumt jag gjort mot dom. Men då sa dom att dom förstod att jag var arg och ledsen och sa så, det var inte jag, det var anorexin. Och det vet jag också, men jag är så snäll, jag går tillbaka och ber om ursäkt, så gör jag, och har alltid gjort.
Åter till vänskap. Jag fick en tanke i går, men även andra gånger såklart, men främst i går slog det mig att jag verkligen måste ta till vara på mina vänskapskontakter. Nu har det varit mycket som hänt på samma gång med skola, och förkylningar, men jag ska ta och bättra mig på den biten. Jag inser nu verkligen hur mycket min bästa vän försökt peppa mig, och stödja mig i jobbiga situationer, men jag har inte tagit emot det, jag var för sjuk, och förstod inte bättre. Det är nu när jag är frisk jag inser hur mycket jag gått miste om under dessa år. Det har varit hemska år, men jag kanske kunde ha gjort någonting bra utav den tiden. Träffa vänner, få stöd och peppning av dom, jag tror att det nog också hade varit lättare för mig att bli frisk. Jag fick ju i och för sig många sms från vänner med peppane ord, och det hjälpte mig lite grann, så det är viktigt med vänskap!
Och jag kommer aldrig att bli sjuk igen, aldrig!


















Kommentarer
camilla

Du är så stark o jag beundrar dig mycket <3



Åå härligt :D hur var de hos sjukgymnasten? vad blev de för god glass hihi?:)



Pussar<3

2011-05-11 @ 07:53:56
URL: http://resanupp.devote.se
lovisa

har nyss vaknat:Djs?

2011-05-11 @ 08:38:29
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
giggi

okej, inget speciellt :) vad ska du göra i helgen då ? :)

2011-05-11 @ 09:18:57
URL: http://giggisenn.blogg.se/
Twiggy♥

Igår tränade jag lite här hemma och sedan så satt jag i solen och drack kaffe ända fram till min tvättid som var klockan fyra:) Gissa om jag är ännu mer bränd nu hihi;)



2011-05-11 @ 09:31:44
URL: http://twiggyrosablingbling.blogg.se/
t h a i p i n n e n ♥

sv; tack så mkt, jag länkar dig senare idag :)

2011-05-11 @ 15:01:39
URL: http://thaipinnen.blogg.se/
viktoria

Du skriver så himla bra och berörande! :) Hejaheja!



Va härligt att höra att det går bra i skolan. Himla roligt!! Synd dock att du har varit förskyld så länge! Känns som det är många som är förskylda just denhär årstiden. Man börjar klä av sig tidigt när man tror att det är varmare än vad det är..



hoppas du har haft en bra dag. Ta hand om dig. KRAM!

2011-05-11 @ 16:46:10
URL: http://enlivsblandning.blogg.se/
Sandra

Halloj!

Jag har haft praktik och nu sitter jag och redigerar lite bilder innan jag ska iväg på en fotografering.



Vad gör du?

Kram

2011-05-11 @ 16:54:18
URL: http://bergvallsfoton.blogg.se/
M E R E I

- <3

2011-05-11 @ 18:22:23
URL: http://dajeroma.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Camilla: Tack gumman! Det värmer :) Du är också duktig ska du veta! Du är stark! <3



Det var så underbart skönt hos sjukgymnasten! Jag fick bollmassage, vi pratade, och hade jättekul! Det var en mjukglass jag åt med chokladströssel! MUMMAAA! :D



Vad har du gjort i dag fina? :) Hur mår du idag?



Pussar och Kramar! <3 <3

2011-05-11 @ 21:52:26
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Lovisa: Okej! Vad har du gjort idag då? :)



kram! <3

2011-05-11 @ 21:55:29
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Giggi: Okej! :) Vad har du gjort i dag? Hur mår du? :)



I helgen har jag inte någonting bestämt, ska kanske vara med någon kompis eller så, vi får iofs främmande i morgon, så det blir nog till att umgås med gästerna i helgen!

Vad ska du göra i helgen? :)



Kramar! <3 <3

2011-05-11 @ 21:57:51
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Twiggy<3: Okej! Det låter som en mysig dag!! :)

Vad har du gjort i dag? Hur mår du fina? <3



Kramar i mängder! <3 <3

2011-05-11 @ 21:59:33
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Thaipinnen<3: Vad har du gjort i dag? :)



Tack! <3



Kramar! <3 <3

2011-05-11 @ 22:00:44
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Viktoria: Tack så mycket fina Du! Vad glad jag blir! :)



Ja! Det känns jättebra att det går bra i skolan, mindre bra dock att jag varit sjuk så mycket. Det är nog som du säger, man klär av sig lite väl tidigt, tror att det är sommar bara för att det är varmt någon dag, sedan ligger man där med feber, men nu är den borta ÄNTLIGEN! :)



Vad har du gjort i dag fina? <3 Hur mår du i dag?



Kramar i massor!!! <3 <3

2011-05-11 @ 22:04:08
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Sandra: Hejsan! :)

Okej! Gud vad kul! Vad är det för fotografering du ska på? :)



Jag har nyss tvättat håret, och väntar på att det ska torka, sedan ska jag lägga mig i tid så jag kommer iväg till skolan i morgon! :)



Kramar! <3 <3

2011-05-11 @ 22:06:23
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Merei: <3

2011-05-11 @ 22:08:48
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Diana

vad fint skrivet! <3 du är stark som tog dig ur det!



sv: idag har jag varit hemma och tagit det ganska lugnt och njutit av ensamheten :) har mått rätt okej fram tills nyss då mamma pratade med mig och bara påminde mig om allt.

hur har din dag sett ut? :)



pussar! <3

2011-05-11 @ 22:23:22
URL: http://attborjalevaigen.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Diana: Tack så mycket! Vad glad jag blir! :) Jo, det var kämpigt, men man får sin belöning efteråt! Frihet!!! :)



Det låter jätteskönt! :) Jag förstår det.. Min mamma var likadan när jag inte mådde så bra, hon var på mig som en hök hela tiden, men det är för att dom bryr sig, och vill ens bästa! Mamma är likadan fortfarande, fast inte då i fråga om mat och sådant, utan om allt annat haha! :)



Jag har i dag varit på möte med min psykolog, pratade om allt möjligt, hur jag mår osv, sedan var jag med min bästa vän som jag inte träffat på jättelänge! Så det var underbart att träffa henne igen!! :)



Pussar och Kramar! <3 <3

2011-05-11 @ 22:53:39
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hjortronsylt

Jag heter alltså Kajsa, är 18 år och bor med mina föräldrar i staden Sundsvall. I min blogg kommer ni få följa med mig i min vardag med allt vad det innebär, vänner,killar,shopping,mode,outfits,videobloggar,sminktips, och mycket mer! Kommer blogga om min anorexi jag varit drabbad av under tre års tid, men äntligen tagit mig ur. Kommer delge min historia, samt ge er drabbade tips och stöd för att på bästa sätt klara er ur den! Kommer även ge tips till utomstående som ser på och känner sig maktlösa, kommer hjälpa er att orka kämpa, även när det känns som mörkast. Man måste må dåligt för att sedan kunna må bra! KRAM <3

RSS 2.0