Tips för bättre självkänsla

1. Om man har låg självkänsla fastnar man lätt i negativa tankar om hur dålig man är. När man har tankar om att man är dålig kan man försöka bryta dem genom att fråga sig själv: hjälper det mig att tänka så här? Är det verkligen sant att jag inte är bra på någonting?



2. För att komma ifrån tankar på utseende och prestation, som inte har med självkänslan att göra, kan man fråga personer man litar på vilka egenskaper de tycker om hos en. Man kan be personen skriva en lista som man sätter upp på en väl synlig plats.


3. Man kan också fundera på vilka egenskaper man tycker om hos andra. Vad är egentligen viktigt? Att vara ”snygg” enligt rådande ideal, bäst på proven i skolan eller att man är en nyfiken, omtänksam, klok, fantasifull eller modig person som vågar vara sig själv?



4. Det stärker självkänslan att ha bra relationer till andra, både vänner, kärleksrelationer och familj. Om personer i ens familj eller närhet säger taskiga saker till varandra, kan man be dem sluta. Kanske kan man istället be varandra säga något positivt om var och en?




5. Man kan göra saker som man inte brukar. Om man aldrig brukar vara den som räcker upp handen först, kan man försöka göra det på nästa lektion. Eller så försöker man säga man ifrån nästa gång någon försöker göra sig rolig på någon annans bekostnad, söka ett jobb man gärna vill ha, ringa ett samtal till någon man tycker om eller visa en novell man har skrivit för en kompis.




6. Istället för att fastna i tankar om sånt som har varit fel tidigare i livet, kan man försöka acceptera det som hänt och de känslor man hade då. Om man till exempel tycker att ens föräldrar inte uppmuntrade och såg en tillräckligt när man var liten, kanske det finns andra i ens omgivning just nu som tycker om och bekräftar en. Man kan också fråga sig vad som är bäst för en att göra just nu. Det behöver inte betyda att man inte får visa att man är ledsen över saker som har hänt, tvärtom kanske man behöver sörja under en period för att sedan gå vidare.







Bild från google,


Kommentarer
camilla

Känns de skönt att vara hemma igen?:)



Ajjamen sek arbeta hela sommaren :D skitskoj :) men jag förstår att du vill vara ledig, jag har ju gått hemma nu i 7 månader så jag riktigt längtade efter

att få göra ngt haha:P

Men om du inte gått i skolan sen 7:e klass hur fungerar det då? jag menar har du läst hemma o så under tiden då?



Åå vad mysigt med kattungar:D

Igår träffade jag några gamla vänner från min gymnasieklass :D har inte träffat dom på ett år så de va skitskoj:D



Haha låter bra:P



Ta hand om dig sötnos<3

Pussar<3

2011-07-03 @ 08:07:26
URL: http://resanupp.devote.se
Millah

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2011-07-03 @ 08:59:15
URL: http://millahoman.blogg.se/
hanna ♥

gör det :D

2011-07-03 @ 09:50:13
URL: http://heaa.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Camilla: Det känns jätteskönt att vara hemma igen! Även fast man saknar dom där nere, så är det ändå skönt att vara hemma! :)



Jag förstår det! Så var det när jag var sjuk också, man blev så less av att bara vara hemma, och på sjukhuset så man höll ju på att gå sönder av allt.

Jag har läst en hel del på sjukhuset när jag var inlagd, hade ju typ "skola" där, eller jag var själv med en pedagog och vi gjorde liksom det jag orkade med då, så jag har ju jobbat ikapp de andra, men självklart är det ju lite jobbigare för mig, än kanske för de andra i klassen eftersom dom har haft skola flera år mer än mig, men det går ifl! :)



Jaa katter är underbara, så söta!

Hihi okej! Skoj, alltid kul att träffa gamla klasskamrater, men även vänner såklart! :)



I dag har jag varit med en kompis, och ska nog bara ta det lugnt ikväll, ska ner till Stockholm i morgon i två dagar bara med familjen, och kommer att blogga under tiden såklart!!



Vad har du gjort i dag? :)



Pussar och Kramar!! <3<3

2011-07-03 @ 16:54:03
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Millah: Hej, jo allt är bra med mig, hur är det själv? :)



Gud vad skoj, ska kolla in det med en gång!



Ta hand om dig, hoppas du har en fin dag! Har du gjort nåt skoj i dag? :)



Kramar!

2011-07-03 @ 16:55:47
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Hanna♥: Det ska jag göra! :)

2011-07-03 @ 16:56:55
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Diana

tack för jättebra tips!! :)



sv: jo, det är sant.. bort bra men hemma bäst ju :)



förstår det, man blir rätt seg av att åka bil :P



jag kom hem från lägret idag så nu är det bara att packa om för på onsdag åker vi till ett ställe utanför sthlm, kommer hem lördag kväll och på söndag drar vi till öland en vecka. så nu måste jag packa dubbelt! :o



ska du göra nåt mer eller är det lugnt för dig nu? :P



pusssar <3

2011-07-03 @ 18:33:31
URL: http://attborjalevaigen.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Diana: Varsågod! Jag tycker att det är viktigt att ge ut små tips om allt möjligt som alla kan ta till sig, även jag! Så det ska jag fortsätta med :)



Absolut är det så! Och i morgon bär det av igen, ner till Stockholm, bara två dagar dock, men ändå, gillar Stockholm på nåt sätt, så det ska bli kul, kommer självklart blogga därifrån! Inte många dagar vi ska vara där heller så :)



Oj! Gud vad kul! Men det blir mycket packning då! Jag gillar att packa, haha, jag tycker det är roligt, men ibland blir det så mycket så man inte vet vad man egentligen bör ta med xD men det brukar ordna sig i slutändan ändå :P

Kommer du att blogga nånting under tiden du är borta? :) Hoppas på det!



Nu i sommar ska jag egentligen inte göra nåt speciellt, ska ner till Stockholm två dagar, sedan kommer min moster och hälsar på, ska vara med vänner, umgås, och bara njuta av sommaren, blogga! Men jag hoppas vi ska göra nåt mer, tycker det är kul att hitta på saker och så :)



Vad har du gjort i dag fina? Hur mår du?



Pussar och Kramar!! <3<3

2011-07-03 @ 23:31:46
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hjortronsylt

Jag heter alltså Kajsa, är 18 år och bor med mina föräldrar i staden Sundsvall. I min blogg kommer ni få följa med mig i min vardag med allt vad det innebär, vänner,killar,shopping,mode,outfits,videobloggar,sminktips, och mycket mer! Kommer blogga om min anorexi jag varit drabbad av under tre års tid, men äntligen tagit mig ur. Kommer delge min historia, samt ge er drabbade tips och stöd för att på bästa sätt klara er ur den! Kommer även ge tips till utomstående som ser på och känner sig maktlösa, kommer hjälpa er att orka kämpa, även när det känns som mörkast. Man måste må dåligt för att sedan kunna må bra! KRAM <3

RSS 2.0