Komplex

En grej som många alltid nojar över är ju sin kropp. Jag har själv gjort det under en lång tid, och därmed gick det så långt så att jag blev sjuk. Så långt ska det inte behöva gå!

Det är inte alltid lätt att acceptera sig själv, men det är någonting man måste lära sig att leva med. Du är du, och Jag är jag, och så är det. Det finns nog inte nån som inte jämför sig med nån annan här i världen. Det man är expert på i sånahär lägen är att man klankar ner på sig själv alltid, i alla lägen är det faktiskt så. Man hittar bara felen på sig själv och inte på den andra, och så är det för den som just ni jämför er med, den ser ner på sig själv, men höjer er till skyarna. Allt blir så tvärtemot.

Det man måste göra i det här läget är att, för det första att acceptera sig själv. Det kanske är jättesvårt, men det måste man helt enkelt göra.
Det andra är att man måste gå emot sina hjärnspöken man har i huvudet, om man tex har svårt att visa ben armar, osv, så måste man utmana sig själv med att just visa ben och armar. För om man aldrig vågar utmana sig själv, så kommer det bara att bli svårare längre fram, och tillslut kanske man struntar i det totalt.
Jag var riktigt svår med det förut, jag hatade att visa min kropp i kjol, klänning tex. Jag var på behandlingen i Mora, och tog då upp det här med min terapeut, att jag tyckte det var riktigt jobbigt, och undvek alltid det in i det sista, men då så var det enda för mig att gå i kjol, gå i klänning och utmana mig själv att visa vem jag är och stå upp för mig själv. Jag hade en massa bortförklaringar till varför jag inte ville visa mig, dels för att jag var sjuk, men även dels för att jag kom på en massa dumma onödiga grejer som bara jag nojade över, ingen annan skulle ens lägga märke till det. Så det är det, man sätter krokben i sin egen vardag och förstör bara mer för sig själv, man krånglar till nånting som inte var ett problem i början.

Jag har lärt mig mycket under min resa jag gått igenom, jag har blivit en mognare person än vad jag var förut. Det beror ju även på också att jag har blivit äldre, men jag tror också att det beror på att jag har fått prata om mina problem jag varit drabbad av, och sedan jobbat med dom, och sett förbättringar. Jag har även hjälpt en vän till mig som varit drabbad av anorexi, jag hjälpte henne att bli frisk. Jag trodde aldrig det skulle vara möjligt, att jag skulle kunna hjälpa en annan människa, men det kunde jag! Blott 15 år var jag när jag hjälpte henne!
Och det stärkte nog mig som människa också, att jag kan, jag kan hjälpa andra, och då kan jag hjälpa mig själv också!


Kramar! ♥







Kommentarer
Diana

åh, du skriver så bra och kloka saker. gillar dina såna här texter! <3

förstår att det måste känts underbart att kunna hjälpa sin vän sådär? :)



sv: ja, nej hon var inte där när det hände. däremot går hon gymnasiet i norge, så jag hoppas verkligen detta för en engångshändelse!! :o

ja, jag fattar verkligen inte! det stod i tidningen att han typ jublade när han dödade nån, hur kan man!? jag skulle må sååå dåligt, även om jag dödade nån dum idiot som inte förtjänade att leva.



har inte gjort så mycket under dagen, men nu på kvällen var det ju kalas..

vad har du gjort? :)



kramar!

2011-07-25 @ 00:49:11
URL: http://attborjalevaigen.blogg.se/
Alexandra - Uppsalas största blogg

Hej :) jag har en tävling där du kan vinna ett valfritt märkesplagg/produkt från bla converse, gucci, louis vuitton, victorias secret osv!



Det vore jättekul om du var med :)

Det är bara klicka här på länken för att komma till tävlingen;

http://vadfanskajagheta.se/2011/july/tavling-juli-vill-valfritt-markesplagg.html

2011-07-25 @ 07:26:11
URL: http://vadfanskajagheta.se
Julia

Du skriver alltid så kloka grejer !

Det är ju helt rätt, det man tycker är jobbigt måste man ju göra annars blir det ju bara värre ! Och du är så stark och förstår att det måste kännas väldigt coolt att ha hjälpt en tjej till friskheten !



sv:

Jaa det tror jag med ! :)

hoppas du oxå får en bra dag idag !



kram <3

2011-07-25 @ 09:49:42
URL: http://somethingyoung.blogg.se/
Linnea

riktigt bra text!



svar: Åh, du bör verkligen vara stolt över dig själv. Psykolog kommer säkert passa dig superbra. SJälv vill jag jobba som sjuksköterska inom barnpsykiatrin! JAg ska börja på omvårdnadsprogrammet nu till hösten, så jag har lite förhoppningar om praoplats på psyk. Hller med dig, eftersom man själv hållit till på b.la bup så är det iintressant att se hur det är från arbetarnas ögon!



Igår sov jag hela dagen då jag jobbade natten innan. Vad gjorde du själv? Kramar! <3

2011-07-25 @ 10:14:32
URL: http://www.sincerity.devote.se
Hanna

idag är det hemskt. har tagit runt två timmar att äta 2dl fil, äter fortfanande..



det är jobbigt att insee att man är sjuk , jag vågar erkänna för alla andra utom mig själv..<3



Om jag svarar segt på kommentarerna öär det för vi är i stugan & internet e segt!

2011-07-25 @ 10:15:51
URL: http://vittpasvart.webblogg.se/
hanna ♡

håller med! :)

2011-07-25 @ 10:24:39
URL: http://heaa.blogg.se/
Anna-Johanna ♥

sv. Okej, jag ska nog också umgås med en eller flera kompisar :D !

2011-07-25 @ 10:35:15
URL: http://annajohannanilsson.blogg.se/
Lillan

Säger som de andra, du skriver så bra saker hjärtat.<3



Hoppas att du har sovit gott inatt och att dagen blir toppen för dej.

Hur länge till har du lov innan skolan börjar?♥

2011-07-25 @ 10:35:40
URL: http://patriciac.blogg.se/
KNORKAN - Vinn smink från Mist Stockholm

Vad roligt att du är med och tävlar! Man vinner både den gröna och den blåa :)

2011-07-25 @ 12:58:58
URL: http://knorkan.blogg.se/
camilla

Ja men eller hur varför existerar den? varför ska man se ut på ett visst sätt? dagens ideal e så fel! för egentligen hur snyggt e de att ha en 10 årings kropp när man e 20? eller över huvudtaget att vara smal som en pinne? om du tänker att du ska välja kille (man går ju itne så mkt åå utseendet men om) så skulle man ju inte välja den smalaste, spinkigaste eller ens den med mest muskler osv? kroppen har mindre betydelse så varför skulle ngn tycka man e snyggare för att man e smal? livet är värt så mkt mer o när man e gammal vill man ju inte se tillbaka på sitt liv som" jag hade jäkligt tråkigt för jag undveka all mat, fest osv MEN jag var iaf smal"?

Nää :/ vad hade/har du mest komplex för?



Aa precis de va blodprov som jag gör med jämna mellanrum:)



AA de va ganska många jag kände med som tävlade eftersom de va på hemmaplan:D



Hur har du haft det idag?:D

Puss på dig fina<3

2011-07-25 @ 17:49:29
URL: http://resanupp.devote.se
c.

sv: Tack fast det gick inte så bra, haha har aldrig varit med om något tråkigare!

2011-07-25 @ 18:39:47
URL: http://carolinesjondin.devote.se
Kajsa-Stina

sv Diana: Tack så mycket! :) <3

Jo, det är texter som jag kommer på ur huvudet, saker jag funderar över, och som jag vet betyder mycket, det är nånting som det bör pratas mer om!!

Ja men visst! Jag vart jätteglad när hon sa att hon mår bra av att prata med mig, jag hade ju varit sjuk ett tag innan hon blev det, och hon sa att jag hjälpte henne mer, och gjorde henne mer motiverad att bli frisk, än vad personalen på sjukhuset gjorde!

Och jag gav ju henne tips och peppade henne hela tiden, så det blev bra tillslut!! :)



Vilken tur att hon inte var där då det hände! Nej, precis, men jag tror och hoppas att det bara var en engångshändelse, den där mannen som gjorde de, är ju i polisens händer nu eller vad man säger, vilket är tur!

Nej precis! Jag blir så ledsen och arg att man bara kan vara så ond som han är, men han måste ju må dåligt, riktigt dåligt psykiskt också som bara får för sig att göra en sån här grej, även att han hade planerat det i några år eller vad det var!? :o



Okej! Hur var kalaset? :)

Jag har inte heller gjort nånting idag faktiskt, varit hemma och läst har jag iofs gjort, och träffade en vän en liten stund bara, annars ingenting!



Pussar och Kramar! <3<3

2011-07-25 @ 22:49:41
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Alexandra - Uppsalas största blogg: Hej! :)

Gud vad skoj! jag är mer än gärna med, ska anmäla mig på en gång! :D

kram!

2011-07-25 @ 22:50:44
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Julia: Aw tack fina du! :)

Absolut, även om det känns förjävligt i stunden, så blir det lättare med tiden, om man bara struntar i det, så blir det ännu mer jobbigt senare,

ja verkligen! jag blev så glad att jag kunde hjälpa henne! jag gav henne massa tips hon kunde tänka på osv, pratade med henne, och peppade hon, hon sa även att jag var en mycket bättre psykolog än vad dom på sjukhuset var! så det kändes ju bra, men ändå inte bra, jag håller med henne om att psykolgerna på vårt sjukhus inte är speciellt bra, vilket inte är bra egentligen! det är ju dom som ska hjälpa en egentligen..



Vad hittade ni på idag? :D

Jodå, jag har haft en lugn dag idag, var med en vän en liten stund, sedan har jag läst en del idag faktiskt, händer inte så jätteofta, men idag minsann gjorde jag det haha!



pussar och kramar!! <3<3

2011-07-25 @ 22:53:04
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Linnea: Tack så mycket! :)



Ja, det tror jag också! Tänker ju först och främst utbilda mig till sjuksköterska, och vill jobba inom barn, och sedan efter ett par år, eventuellt vidareutbilda mig till psykolog, det är de två jobben jag vill jobba inom, psykolog, och sjuksköterska inom barn! :)



Gud vad skoj! omvårdnad är ett jättebra gymnasieval, absolut!! jag trivs strålande bra!

precis! det ska bli väldigt intressant att få vara inom det området i trean! :)



Okej, skönt att få sova ut! :)

jag var hos en kompis och åt lunch, sedan inte så mycket!

vad har du gjort idag? :)



kramar!! <3<3

2011-07-25 @ 22:54:09
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Hanna: aw okej, förstår att det är jobbigt. tyvärr kommer det vara många såna dagar, men det kommer även komma fina och lite lättare dagar framöver. Det är första "stegen" som är värst, sedan släpper det lite grann!! <3



det är en grej jag känner igen mig i. Jag insåg nog inte riktigt själv hur sjuk jag var, det tog flera veckor för mig att ens våga inse det, eftersom jag inte själv såg det, så trodde jag dom ljög, när jag började tro dom, var när jag fick se bilder på mig själv dom knäppt, då vart jag riktigt rädd, jag var väldigt sjuk, och började sakta men säkert inse de, och började kämpa, även om det var svårt..



hoppas du får en fin dag! vad ska du göra idag?



kramar!!! <3<3

2011-07-25 @ 22:55:43
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv hanna ♡ : ja,!! vad har du gjort idag? :D

2011-07-25 @ 22:56:37
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Anna-Johanna ♥: okej skoj! vad hittade ni på då? :)



hur mår du annars? :D

2011-07-25 @ 22:57:59
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Lillan: aw tack fina du!!! <3



jodå! jag har sovit skönt inatt, så här skönt som jag sov inatt har jag inte sovit på länge!!

och dagen blev bra, var med en kompis en liten stund, sedan bara tagit det lugnt, läste lite och så!



vad har du gjort idag? :) <3



vi har fyra veckor kvar idag tror jag att det är,



kramar!!! <3<3

2011-07-25 @ 22:58:51
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv KNORKAN - Vinn smink från Mist Stockholm: Men gud vilken tur! Jag hade jättesvårt att bestämma mig för en av dom, så båda är ju kanon!! :)



hur är det annars idag? :)

2011-07-25 @ 23:00:09
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv Camilla: Ja precis! Det är helt sjukt hur mycket energi man lägger ner på att ens kropp ska se sjukligt smal ut! Det är inte meningen från början, men det spårar ju ur totalt! Och det är inte bra alls för kroppen, och som du säger det med att välja kille, helt rätt! Men media hjärntvättar en totalt, det är hemskt. Såg på nåt program där dom berättade hur mycket reklam osv påverkar än, och jag blev riktigt rädd! Det är färger, ljud, tonlägen osv, hemskt, usch! Blir så arg!

Precis! Man vill kunna se tillbaka på sitt liv och minnas roliga stunder, som man hade kul på och njöt av livet! :)



Jag hade mycket komplex över hela kroppen, men mest ben, mage, det tog ett tag att våga visa ben och så när jag var sjuk! Just idag har jag inga komplex, jag accepterar min kropp och mig själv precis som jag är, jag lever för mig själv och ingen annan! Så jag accepterar mig själv och trivs med den jag är! :)

Vad har du komplex över?



okej! jo, det är viktigt att kolla blodvärden, jag gjorde de också ett tag, senast i höstas, får se när nästa gång blir!



gud vad skoj! hur gick det då? vann någon du kände? :)



jag har haft det bra tack! var med en vän en liten stund, sedan har jag bara varit hemma och tagit det lugnt, läst lite och så, vad har du själv gjort? :)

Hoppas du mår bra!!



Pussar och Kramar!! <3<3

2011-07-25 @ 23:01:59
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/
Kajsa-Stina

sv C: Ojdå! Haha, nej det är inte kul att komma till ett ställe och det är dötråkigt! Hur länge skulle du vara där? Några veckor? Vad får du göra då? Hoppas det blir roligare imorgon! :)

2011-07-25 @ 23:04:01
URL: http://hjortronsylt.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hjortronsylt

Jag heter alltså Kajsa, är 18 år och bor med mina föräldrar i staden Sundsvall. I min blogg kommer ni få följa med mig i min vardag med allt vad det innebär, vänner,killar,shopping,mode,outfits,videobloggar,sminktips, och mycket mer! Kommer blogga om min anorexi jag varit drabbad av under tre års tid, men äntligen tagit mig ur. Kommer delge min historia, samt ge er drabbade tips och stöd för att på bästa sätt klara er ur den! Kommer även ge tips till utomstående som ser på och känner sig maktlösa, kommer hjälpa er att orka kämpa, även när det känns som mörkast. Man måste må dåligt för att sedan kunna må bra! KRAM <3

RSS 2.0